Forebyggelse mod smerter i ryggen i stedet for efterbehandling

kontorstol baekkenbund

Prøv at forebygge mod smerter i ryggen hellere end at lindre

Har du ondt i ryggen eller har du tendens til at få ondt i ryggen, så læs med her! I denne tekst får du råd og tricks til hvordan du nogle gange ville kunne slippe udenom rygsmerter. Denne artikel er ikke en akademisk eller videnskabeligt funderet artikel, men et udtryk for vores sunde fornuft. Så brug ikke artiklen som en evidens undersøgelse, men som tips og tricks du eventuelt kan bruge til dagligt!

Råd mod rygsmerter

Følgende kan være en god ide at gøre ved ondt i ryggen:

  • Bevæg dig mere aktivt når du har fri
  • Bevæg dig mere på dit arbejde – for personer med stillesiddende jobs på kontor så er hæve sænkeborde et fint svar på noget af problemet (læs mere om hæve sænkebord her hos haeve-saenkebord.dk)
  • Træn din ryg – læs mere om træning af ryg her hos Gigtforeningen
  • Træn din mave – det kan du læse blandt andet læse om her hos Aktiv Træning
  • Styrk din bækkenbund med bækkenbundsøvelser – Det kan du blandt andet gøre med her
  • Løft rigtigt – Det kan du finde yderligere info om her hos BFA
  • Lav muskelpumpeøvelser
  • Bevæg dig mens du sidder ned læs mere her hos DR og ergonomisk-kontorstol.dk

En stiv ryg er en advarsel til dig som du skal bruge

En af de første tegn på at du er ved at udvikle rygsmerter er en stiv ryg. Det er et meget kraftigt tegn, hvis du er ved at få stiv ryg. Så er det bare med at komme igang med at bevæge sig, og laver øvelserne ovenfor. Hvis alt går vel så vil du kunne undgå at få rygsmerter
Er du i tvivl om hvordan du skal håndtere din ryg, stivhed og eventuelle smerter, så kontakt din fysioterapeut eller ergoterapeut. De her fagpersoner har en uddannelse i at hjælpemed ryggen og hvad der ellers kunne være galt.

Se eventuelt også de her hjemmesider:

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*